Med kulturloven i hånd
En kulturarbeider i en kommune har som regel mange oppgaver. Hvorfor er en kommunal kulturarbeider viktig og hvilke oppgaver gjennomføres? I det følgende skal du få en titt inn i min hverdag.
Av Magnhill Gaarder Dahl
Røyrvik
Røyrvik, på sørsamisk Raarvihke, er en fjellkommune i Indre Namdal. Den grenser til to kommuner i Trøndelag og to i Nordland. I 2024 var det registrert 443 innbyggere i Røyrvik. Det er rundt femti personer som pendler inn på jobb i kommunen vår og noen flere som pendler ut. I mitt arbeid i Røyrvik er det kulturloven jeg forholder meg til – på samme måten som alle kommunalt ansatte i Norge.
Barn og unge
Barn og unge er framtida i Norge og de er også framtida i Røyrvik. Dersom vi legger til rette for at de trives i tiden de har i bygda før de skal ut på videregående og i høyere utdanning, er sjansen større for at de kommer tilbake og etablerer seg som voksen i bygda vår. I en krevende tid for kommunen vår, med blant annet dårlig økonomi og usikkerhet rundt etablering av gruvedrift, sitter jeg i en heldig posisjon, som gir tid og mulighet til å jobbe med annet enn brannslokking. Gjennom å jobbe med aktiviteter innenfor musikk og kultur har jeg et handlingsrom og en påvirkningskraft som forhåpentligvis kan gjøre at våre barn og unge trives her og vil bo her. Jeg må også si at vi har mange andre meget betydningsfulle drivkrefter og ildsjeler i kommunen som jobber i frivilligheten og idretten, som i like stor grad er viktig for barn og unge i Røyrvik.
Det har kommet en ny handlingsplan fra Kultur- og likestillingsdepartementet som heter «Alle inkludert». Planen inneholder seks innsatsområder som også er Røyrvik kommune sine innsatsområder: – Få ned prisene og kostnadsdrivere på aktiviteter. – Gi god og tilgjengelig informasjon om aktiviteter og tilbud. – Gjøre et større mangfold av tilbud tilgjengelig for flere. – Stimulere til mer, og nye former for samhandling. – Styrke barn og unges stemme og lokal medvirkning i fritids- og kulturaktiviteter. – Få mer kunnskap om sosial ulikhet og effekter av tiltak.

Musikkundervisning i skolen
Røyrvik er en tospråklig kommune derfor bruker vi på vår skole læreplanen som også har samisk innhold. Musikk er et sentralt fag for skaperkraft, kulturforståelse og identitetsutvikling. Faget musikk skal forberede elevene på deltakelse i et samfunns- og arbeidsliv som har behov for praktiske og estetiske ferdigheter, kreativitet og sosial samhandling.
Kulturskolen
Den delen av jobben min som har størst tyngde i årsverket mitt, er kulturskolen. Jeg er rektor for kulturskolen og har ansvaret for all undervisning og aktivitet der samt administrasjon. Jeg jobber etter det som er politisk bestemt som formål med kulturskolen i Røyrvik: «Å utvikle barns og ungdoms musikalske og formskapende evner og fremme elevens forståelse og opplevelse av musikk. Å utvikle elevens skapende ferdigheter etter den enkeltes forutsetninger, slik at de kan få en meningsfull og stimulerende fritidsaktivitet som fremmer kreativitet og gir økt livsglede og trivsel. Kulturskolen skal være en ressurs for skoleverket og det øvrige kultur- og organisasjonsliv i arbeidet for å oppnå forståelse og interesse for kultur i lokalmiljøet». Kulturskole – Røyrvik kommune (royrvik.kommune.no)
Den kulturelle skolesekken (DKS)
Dette er en nasjonal ordning som sørger for at alle elever i Norge får oppleve profesjonell kunst og kultur gjennom hele skoleløpet. Denne ordninga er helt unik i verdenssammenheng og er et samarbeid mellom Kultur- og likestillingsdepartementet, Kunnskapsdepartementet, alle fylkeskommunene og kommunene i landet. Jeg er kommunekontakt og kulturkontakt på skolen i Røyrvik. Det vil si jeg lager en lokal plan med de tilskuddene vi får lokalt, i tillegg til at jeg legger til rette og samarbeider med fylkeskommunen når det kommer turnéer til kommunen.
Vrimmelfestival
Gjennom min stilling i kulturskolen og som koordinator for den kulturelle skolesekken, er jeg også festivalsjef for kunst og kulturfestivalen Vrimmel i Røyrvik. Målet er å gi kulturopplevelser til alle innbyggerne, som de ikke ville ha fått ellers. På Vrimmel sin nettside oppsummeres dette slik: «Klarer vi å skape god atmosfære, gi inspirasjon til varige kulturaktiviteter i Trøndelag og gi bedre folkehelse, så har vi nådd målet vårt.»
Ungdomsråd
Kommuneloven sier at alle kommuner og fylkeskommuner i Norge må ha et ungdomsråd. Et ungdomsråd skal sørge for at barn og ungdom får si sin mening i saker som handler om dem. Slik sikrer vi lokal ungdomsmedvirkning. Det betyr ikke at politikerne må gjøre som ungdomsrådet sier, men de skal vite hva ungdommen mener før de tar avgjørelser. Røyrvik fikk sitt første ungdomsråd i 2023 og jeg er administrativ sekretær for rådet. Vi har jobbet med å få inn gode rutiner og etablere et godt fungerende råd. De deltar på kommunestyremøter og i økonomiutvalget og vi jobber med å etablere en ungdomsklubb.
Dataparty
I Røyrvik bor det ungdommer som ikke nødvendigvis holder på med idrett eller kultur. De siste årene har vi hatt dataparty der ungdommer mellom 10 og 13 år fra fire ulike nabokommuner har fått mulighet til å sitte sammen og game på sine pc-er er eller spillkonsoll. De har lekt sammen, sovet på flatseng og knyttet sterke vennskapsbånd. Min oppgave har vært å arrangere og organisere treffene med hjelp fra IT-avdelingen i kommunen, Børgefjell Utvikling, frivillige og foreldre som har vært ansvarlige voksne til stedet og sett til at alle har det bra.
Den kulturelle spaserstokken
Jeg har også ansvaret for Den kulturelle spaserstokken i kommunen. Dette er en ordning som ligner på DKS, men som skal gi eldre innbyggere tilgang til profesjonell kunst og kultur. Jeg arrangerer ulike konserter på Røyrvik omsorgssenter for beboere og pårørende der, samt andre kulturelle arrangement for målgruppen 65 pluss. Den kulturelle skolesekken, «spaserstokken» og Vrimmelfestivalen er tre områder hvor vi samarbeider tett med Trøndelag fylkeskommune.
Turneteateret
Turneteateret i Trøndelag har et mål om å opprettholde et profesjonelt teatertilbud for innbyggerne i Røyrvik. Jeg tilrettelegger praktisk for å ta dem imot og være vertskap, og å informere alle om når de kommer.
Det å synge i kor har alltid vært, og kommer alltid til å være, en sosial arena; ikke bare for samhold og tilknytning til andre mennesker, men også for musikalitet og kreativitet.
Fjelljom
Røyrviks lokale blandakor ble startet i 1977 og har sang til glede for oss selv og andre som formål. Vi vil vekke interesse for korsang og forståelse for sangens betydning som kulturfaktor, gi gode konsertopplevelser for våre sambygdinger og være en god ambassadør for å skape bolyst i vår kommune, som det heter i våre vedtekter. Korsang og direksjon er kanskje det som ligger mitt hjerte nærmest da jeg nylig skrev en masteroppgave i musikk og ensembleledelse knyttet tiltemaet korledelse og sosial trygghet. Der var en av mine konklusjoner følgende: Det å synge i kor har alltid vært, og kommer alltid til å være, en sosial arena; ikke bare for samhold og tilknytning til andre mennesker, men også for musikalitet og kreativitet.
Hvilke samfunnsverdier skapes av et sterkt kulturliv?
I tillegg til kulturloven forankrer jeg også mitt virke i rapporten «Kulturfeltets plass i samfunnsutviklingen» uført av Samfunnsøkonomisk analyse som KS la fram 25. november 2024. Der står det blant annet at deltakelse i kulturelle aktiviteter kan føre til mindre problemadferd blant unge, og dermed redusere risikoen for utenforskap. Kultur tilbyr en arena for frivillighet som bidrar til glede og samhold, til brobygging, integrering og forhindring av utenforskap. Å delta i kulturelle aktiviteter gir økt sannsynlighet for å være frivillig, stemme ved valg, gi donasjoner og redusere hatkriminalitet. Kultur og frivillighet er viktig for lykkenivået og livskvaliteten i et samfunn.
Når jeg reflekterer over mitt virke som kulturarbeider i en liten kommune, blir jeg både stolt og takknemlig over å få bidra til meningsfull fritid og bolyst i akkurat Røyrvik.
Kulturloven:
«Lov 29. juni 2007 nr 89. om offentlege styresmakters ansvar for kulturverksemd» (kulturlova) fastslår ansvaret til staten, fylkeskommunene og kommunene for å «fremja og leggja til rette for eit breitt spekter av kulturverksemd, slik at alle kan få høve til å delta i kulturaktivitetar og oppleve et mangfald av kulturuttrykk» (Lovdata 2021 https://lovdata.no/lov/2013-06-07-31).
Kilder
- Den kulturelle skolesekken
- KS: Hvilke samfunnsverdier skapes av et sterkt kulturliv? – KS
- Lovdata: Kulturlova
- Udir.no: Fagets relevans og sentrale verdier – Læreplan i musikk samisk (MUS02-02) | udir.no
- Udir.no: Læreplan i musikk samisk (MUS02‑02) | udir.no
- Regjeringen.no: Alle inkludert! – regjeringen.no
- Røyrvik kommune: Kulturskole – Røyrvik kommune
- Samfunnsøkonomisk Analyse AS: Kulturfeltets plass i samfunnsutviklingen, Rapport nr 34-2024
- Turnéteatret i Trøndelag
- Vrimmel – Vi skaper gode opplevelser nær deg